tiistai 6. syyskuuta 2016

Koulu & kuulumisia



Heiii!

Äkkiäkös se ensimmäinen viikko koulussa vierähti! Eli koulu alkoi tosiaan viime viikolla Universidad de Occidentessa. Kyllä mä sitä kauan jo kerkesinkin jännittään. Mutta ei se ny niin paha ollukkaan ku mitä jo kerkesin kaikkee kuvitella ;). Kävin myös yhdessä rotari tapahtumassa. Ja nyt on myös tulevan rotaryleirin päivät tiedossa!

Olin tosiaan lauantaina 27. Elokuuta semmosessa Rotary tapahtumassa. Menimme siis lastenkotiin, nimeltä Ciudad de los ninos katsomaan miten vedenpuhdistuskone toimii. Paikallinen Rotary siis lahjoitti tälle lastenkodille tämän vedenpuhdistuslaitteen. Kierreltiin siellä vähän katselemassa muutenkin paikkoja. Paikalla oli kaksi brassivaihtaria ja minä.





Virallisen osuuden jälkeen menimme Altataan rannalla olevalle loma asuinalueelle. Ilma oli ihanan lämmin, ranta super kaunis, hyvää ruokaa ja ihanaa seuraa :). Siinä juteltiin ja käveltiin rannalla. Ikäväkyllä kukaan ei tajunnu ottaa uikkareita mukaan nii siinä katseltiin vaan kaiholla sitä ihanaa merta ja uima-allasta.






Mun vanhemmat vie mut joka aamu kouluun autolla ja myös hakeekin. Mulla on viikossa kolme lyhyempää päivää ja kaks pidempää. Ma,ke ja pe on lyhyitä 12 päiviä. Ti ja torstai on vähän pidempiä puoli kahteen kestäviä päiviä (no ei noikaan kyllä kovin pitkiä oo hah). Tiistaisin ja torstaisin mulla on myös espanjan tunnit toisella koululla, Ted de Monterreyssa. Espanjan tunneille tulee kaikki vaihtarit Culiacanista, yht. 12. Koulu alkaa mulla joka päivä klo7 aamulla. Ei oo hyvä mun kannalta ku oon niin huono herään aamusin hah.

<3


Ensimmäinen aamu vihdoin koulussa koitti. Minä ja Eva suurin piirtein roikuttiin toistemme käsis koululla ku piti mennä ensimmäisen viikon ensimmäiselle koulutunnille. Vihdoin löydettiin oikea koulurakennus. Eva ja minä ollaan samassa koulurakennuksessa, mutta eri kerroksissa. Ku menin luokkaan oli kyllä olo mitä kamalin. Kaikki oli luokassa ja jokaikinen silmäpari oli tiivisti kiinnitetty katsomaan mun suuntaan. Siinä sitte kiree hymy naamalla yritin olla niiku ei mitään ihmeempää tapahtuis :D. Naama punasena sain sitte vihdoin ja viimein kankeuduttua siihen pulpettiin eturiviin, tietenkin. Aamusta on aina kaks koulutuntia ja sen jälkeen pitkä lounastauko. Kun toinen koulutunti loppui niin yks tyttöryhmä sano mulle (espanjaksi) että tuu meijän kans tonne kahvilaan. Koululla on tosiaan tämmönen kahvila homma plus sen lisäks viä pienempi kioski. Olin vaan niin helpottunut siinä vaiheessa kun joku mut heti huoli joukkoonsa. Puhuminen oli tietenkin vähän hankalaa, koska mun espanja ei mistään parhaimmasta päästä oo (nää tytöt ei siis puhunu englantia yhtään). Kuitenkin selvittiin puhumalla muutama sana englantia, muutama espanjaa ja google kääntäjä oli tietysti pelastaja. Ensimmäinen päivä koulussa meni aika leppoisasti.

Meidän luokassa on varmaan joku n.30 oppilasta (?????). Joka päivä ku meen kouluun niin hengailen vähä eri ihmisten kanssa. Täällä ihmiset on niin avoimia, kiinnostuneita ja ystävällisiä. Pelkäsin ihan turhaan jääväni ulkopuolelle, ei se ainakaan tässä koulussa oo mahdollista. Oon kyllä ihan hirmu kiitollinen, että mulla on jo nyt tosi hyviä ystäviä!

Niinkuin varmaan arvata saattaakin, ihmiset tuijottaa. Jos sitä ajatteli, että julkisilla paikoilla tuijotetaan, niin koulu on sitte ihan eri leveliä haha. Yksi todella suosittu kysymys mun koulukavereiden keskuudessa on: "Onko sulla poikaystävää? Ja kuinka monta?", ööööm. Ei tuohon ny voi muuta sanoa ku nauraa :D.

Eilen alko taas uus kouluviikko. Oli kaks oppituntia! Kyllä on raskasta koulunkäyntiä. No ei vaiskaan. Tein yhden kouluprojektin mistä sain revittyä kyllä ihan riittäviin ressiä. Kyllä kielen kanssa on kanssa ihan riittämiin stressaamista. Oppitunneilla kaverit vaan naureskelee ku muut kirjottaa ja minä plärään sanakirjaa kannesta kanteen :D. Ja suomea on opetettu! Huomenna ajattelin viedä vähä suomikarkkeja kouluun hehe. Tänään ei siis ollu koulua hahah. Ollu sen verran mysrkyisää, että koulut on suljettu koko Sinaloassa. Tällä hetkellä ei kun vähä satele ja tuule, mutta katsotaan nyt miten tää tästä etenee. Eilen käytiin myös kyselemässä lentopallotunteja. En viä oo ihan varma että missä rupeen käymään.. Sähköt rupes pätkiin ny kans. Tänään olin myös espanjan opetuksessa Tec de Monterreyssä. Siellä oli tänään kaks vaihtaria mun lisäks. Koska kaikki oletti että koulut on suljettuna koko päivän, mutta iltatunteja kumminkin pidettiin. Heti kun tunti loppu klo seitsemän nii lähettiin syömään tacoja ja ny tultiin justiin kotiin.





Ja tosiaan näillä näkymin rotaryleiri vaihtareille on Mazatlanissa 16-18 syyskuuta. Täältä on sinne joku kahden tunnin matka.

Nam nam nam

                  Mangonada
Sushia Cecin synttäreillä

Tulva, myrsky Newtonin aikaan



Tässä tältä kertaa vähä kuulumisia. Adiós!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti